Nieuws
Opvoeding en ouders
Ook de huidige corona relschoppers in de grote steden hebben
eens op een basisschool onderwijs gevolgd.
"Ouders die een kind verwachten, krijgen een kind
die ouders mag verwachten.'
(Paul Deleu)
"Het kind is niet veranderd in de tijd.
De ouder is in de tijd wel veranderd voor het kind."
(Bart van Campen)
"Als je de stenen op jouw levenspad niet opruimt,
zullen je kinderen erover struikelen.'
(Surinaams spreekwoord)
"Het gaat niet om uw pad voor het kind,
maar het pad van uw kind."
(Bart van Campen)
Lees meer
Ontvangen email van een moeder
over haar gepeste dochter.De
inhoud van deze mail is met goed
vinden van betrokkenen geplaatst
Per 1 juli ben ik geen werknemer meer van Saxion. Ik ben uit de trein gestapt
van mijn werkgever. Ik heb er, sinds 2003, eerst parttime en sinds
september 2006 fulltime,met veel plezier gewerkt.Tot op heden (december 2021) is het
de directeur en teamleider, van de pabo te Deventer, nog niet gelukt mij met een
bloemetje te bedanken voor de bewezen diensten. Mijn oud collega's kennende, zal dit zeker
nog gebeuren.
Ik stap over naar een andere trein. Een trein van parttime leerkracht zijn
en parttime zelfstandig trainer en orthopedagoog zijn. Een mooie samenwerking
en wederkerigheid tussen praktijk, wetenschap en onderzoek.
Kinderen zijn leuk. Onderwijs verzorgen voor kinderen is leuk en verrijkend.
Aanbod:
Klem tussen de pedagogische draaideur:
van overweging naar zingeving en naar beweging
Elke leerkracht maakt het mee. Je werkt op een school met de daarbij behorende uitgangspunten.
In dit verband is de leerkracht meestal: “de organisator van kinderlijke ideeën, de vooruitziende stuurman die verwachtingsvol elke werkdag ingaat en deze als een nieuw avontuur beschouwt”. “De leerkracht is in de eerste plaats een opvoeder. De leerkracht is “een autoriteit in functie” en dient een authentiek (echt) persoon te zijn. De opvoeder heeft gezag op grond van wie hij is en hoe hij met de kinderen omgaat. Hij / zij is advocaat van het kind en reflecteert steeds op haar / zijn eigen handelen. De leerkracht geeft leiding aan en in het onderwijs en is gelijkwaardig aan de kinderen, maar niet gelijk (zij hebben beiden een andere rol / functie). Aan de ene kant de autonomie: vrijheid van zelf keuzes mogen en kunnen maken,initiatieven mogen nemen relaties,o.a. met ouders aan te gaan,het gevoel te krijgen dat je iets goed doet(competentie) en aan de andere kant de “opgelegde” regels en voorschriften. Wat nou vrijheid? Wat nou authenticiteit. Wat doet dit met het pedagogisch klimaat binnen de groep en de school en met mij?? Ieder, die wel eens terug denkt aan zijn/haar eigen lagere schooltijd of basisschooltijd zal zich plezierige en minder plezierige jaren herinneren. Bij de ene leerkracht ging alles vanzelf, je leerde er veel, het was er gezellig en het was vanzelfsprekend, dat je naar deze leerkracht
luisterde. Bij de andere was de sfeer om te snijden en je ging met buikpijn naar
school. De sfeer bepaalt of ieder kind tot zijn recht komt, of er geleerd wordt, kortom of kinderen gedijen en de leerkracht zijn/haar werk met plezier doet; van overweging naar zingeving en naar beweging. Niet vinken, maar vonken!.
"Als je de zin er niet van inziet, heb je er
geen zin in en als je er geen zin in hebt,
zie je er de zin niet van in (Stevens)".
Randvoorwaarden:
De presentatie wordt ondersteund met beelden en muziek. De organisatie zorgt voor een groot wit scherm, beamer met daarop aangesloten een geluidsinstallatie. Daarnaast wordt gezorgd voor een headset (bij groepen groter dan 150 personen), zodat de spreker vrij kan bewegen en hij voor een ieder verstaanbaar is. Een technicus is bij de presentatie aanwezig.